Tipy

Čo si treba vziať do pôrodnice?

Veľký deň sa vám blíži a vy pomaly chystáte výbavu do pôrodnice. Dôležité je balenie vecí neodkladať. Posledné dni sa môžete cítiť unavená a možno nebudete už ani toľko vládať. Buďte radšej pripravená skôr. Výbavu pre mamičku a pre bábätko môžete nájsť tu:

Ako mať zdravé, krásne a šťastné tehotenstvo

Počas tehotenstva je dôležitý oddych. Zdriemnite si, kedykoľvek je to možné. Budúce mamičky by mali byť v čo najväčšej psychickej pohode. Uvoľnite sa a vyčistite svoju myseľ. Pohybujte sa – ak nemáte rizikové tehotenstvo, vykonávajte ľahké cvičenia, chodte na prechádzky, cvičte jogu. Prechádzka 30 minút denne vám zlepší krvný obeh. Nikdy sa však nepreťažujte. Ak zacítite nepohodlie alebo pocit, že ste príliš unavená, cvičenie prerušte.  Pite veľa tekutín – je dôležitý pre hydratáciu pokožky, pre zlepšenie krvného obehu a pomáha obličkám odplaviť toxíny. Okrem vody môžete piť aj mlieko a ovocné džúsy. Obmedzte príjem kávy a vylúčte alkohol. Dbajte na pestrú stravu – Jedzte viac čerstvého ovocia, zeleniny, celozrnných potravín bohatých na vlákninu. Pozorujte, či prijímate dostatok kalórií, vitamínov a minerálov. Neignorujte príznaky svojho tela. Ak chcete niečo zjesť, doprajte si. Aj nedostatočný prírastok na hmotnosti počas tehotenstva skrýva riziká pre dieťa. Obmedzte mastné a ťažké jedlá. Od vášho zdravia bude závisieť zdravie dieťaťa. 

Vzdelávajte sa – čítajte knihy o tehotenstve, pýtajte sa svojho lekára, študujte o dojčení o starostlivosti a výchove dieťaťa. Teraz máte na to všetko čas. Po pôrode sa vám informácie veľmi zídu. 

Starostlivosť o prsníky

Prsia začnú rásť hneď od začiatku tehotenstva. Môžete cítiť napätie v prsníkoch a pravdepodobne sa stanú aj oveľa citlivejšími na dotyk. Tieto zmeny sú spôsobené tehotenskými hormónmi, ktoré zvyšujú prietok krvi a menia štruktúru kože. Pre maximálne pohodlie používajte podprsenky vyrobené z mäkkých a prírodných materiálov so širokými pásikmi, pokiaľ možno bez spodného drôtu alebo nadmerných vypchávok. Podprsenky by mali dobre sedieť a podporovať vaše rastúce prsia. V závislosti od toho, ako vaše prsia rastú, možno budete počas tehotenstva musieť niekoľkokrát zmeniť veľkosť podprseniek.

Ako riešiť bolesť chrbta

Tehotenské hormóny uvoľňujú vaše kĺby a svaly ako príprava na pôrod, aby vaše dieťatko mohlo ľahšie prejsť panvou. Tieto isté hormóny však môžu počas tehotenstva spôsobiť nepríjemné pocity vo forme bolesti chrbta, ktorá môže nabrať na intenzite rastúcim dieťaťom.

k chcete predísť bolesti alebo ju zmierniť, podoprite spodnú časť chrbta vankúšom, keď sedíte. Vyberte si stoličky s vysokými a pohodlnými operadlami, aby si mohol celý chrbát odpočinúť. Noste topánky s nízkymi podpätkami s anatomickou vložkou. Na konci tehotenstva budete pravdepodobne priberať na váhe a vaše bruško sa posunie nižšie; bude ťažšie udržať rovnováhu a  môže vás bolieť v oblasti panvy. Nenoste ťažké tašky ani iný náklad. Ak musíte zdvihnúť predmety z podlahy, neohýbajte sa, ale mierne pokrčte kolená, aby sa zaťaženie vášho tela posunulo na nohy. Držte chrbát rovno.  Vo všeobecnosti sa však snažte vyhnúť činnostiam, ktoré vyžadujú opakované ohýbanie chrbta, pretože to zdvojnásobuje tlak na chrbticu.

Starostlivosť o telo a brucho

Vaše telo sa bude počas tehotenstva neustále meniť a väčšina zmien bude ovplyvňovať pokožku.  Kvôli hormónom môže byť pokožka suchá, citlivá a je ovplyvnená aj syntéza elastínu a kolagénu. Tiež sa bude napínať tým, ako vám bude rásť bruško a celková váha.  Preto, aby bola pokožka hydratovaná, vyživovaná, aby sa upokojilo podráždenie a svrbenie, potrebuje osobitnú starostlivosť – dokonca už od prvých mesiacov tehotenstva.

Starostlivosť o pleť

Počas tehotenstva musíte s pokožkou zaobchádzať opatrne. Možno budete musieť nahradiť vaše obľúbené kozmetické prípravky za iné, ktoré sú vhodné aj pre citlivú pokožku.

Užívajte si kozmetické procedúry – masky alebo masáže, ale vyhýbajte sa agresívnym zložkám a chemickým prípravkom. Jemné a pravidelné čistenie udrží vašu pokožku počas celého tehotenstva žiarivou. Chráňte svoju tvár pred slnkom, aby ste zabránili vzniku pigmentových škvŕn. Používajte krém na opaľovanie, ale pozorne si prečítajte informácie o produkte a dávajte si pozor na alergény, ktoré môžu niektoré produkty obsahovať.

Ako na unavené nohy

Tehotenstvo zaťažuje nohy najmä v druhej polovici, keď potrebujú niesť vašu váhu, ale aj hmotnosť dieťaťa. Ľahké prechádzky zmierňujú pocit ťažkých nôh, uľahčuje prietok krvi a pomáha predchádzať trombóze.

Na „ťažké“ nohy pomáha relax so zdvihnutými nohami. Zníži sa tak tlak na žily. Vyvarujte sa tiež odevu, ktorý môže brzdiť prietok krvi, ako sú pevné topánky alebo ponožky. Noste pohodlnú obuv, s nízkou a stabilnou pätou. Vyhýbajte sa horúcej sprche, v lete držte nohy mimo slnka. Prechádzajte sa, kedykoľvek to je možné. Prechádzka ovplyvňuje kardiovaskulárny systém a napomáha krvnému obehu. Pokúste sa dlho nestáť ani nesedieť v rovnakej polohe. Pri sedení neprekrížte nohy, aby nedošlo k narušeniu normálneho krvného obehu.

Na unavené a ťažké nohy použite chladivý a relaxačný gél na nohy, ktorý zmierni pocit ťažkosti a nepohodlia. Je ideálnym riešením najmä v posledných mesiacoch tehotenstva. Komplex špeciálne vybraných účinných látok sa stará o vaše nohy hydratáciou pokožky, uvoľňuje napätie, znižuje nepohodlie a poskytuje celkový pocit ľahkosti a sviežosti. 

Starajte sa o svoje vlasy

Vlasy sa tiež menia počas tehotenstva. Hlavne okolo druhého trimestra zistíte, že vlasy sú hustejšie a žiarivejšie. To je opäť spôsobené tehotenským hormónom, vďaka ktorým prestanú vlasy vypadávať. Nakoľko tieto hormóny ovplyňujú mazové žľazy, niektoré tehotné ženy pociťujú nadmerné mastenie vlasov počas tehotenstva. 

Dva až šesť mesiacov po pôrode zvyčajne začnú vlasy opäť vypadávať. Niektoré ženy pociťujú extrémne vypadávanie, ale vypadnú len tie extra vlasy, ktoré ste získali počas tehotenstva. Nerobte si starosti, je to normálny proces a vaše vlasy sa do niekoľkých mesiacov vrátia do pôvodného stavu.